پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225977
کاپيتولاسيون مجازي اجازه رشد شبکه هاي داخلي را نمي دهد/ نقض 500 ماده قانوني از سوي تلگرام
تاریخ انتشار : 1395/05/25 08:11:07
نمایش : 1207
کارشناسان معتقدند وجود کاپيتولاسيون مجازي و مسير پر پيچ و خم براي دريافت مجوز و ديگر قوانين دست و پا گير اجازه رشد شبکه هاي اجتماعي داخلي را نمي دهد.
به گزار پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آيا در عمل جاسوسي در تلگرام اتفاق مي افتد؟ قوانين کشور در حوزه سايبر چگونه است؟ چرا شبکه هاي اجتماعي بومي رونق نمي گيرند؟ پروژه هاي سايبري دشمن عليه ايران چگونه است؟ و .... از جمله مباحثي هستند که در برنامه گفتگوي اجتماعي با موضوع جاسوسي در فضاي مجازي توسط کارشناسان مطرح و به آنها پاسخ داده شد.

روح الله مومن نسب کارشناس فضاي مجازي در برنامه گفتگوي اجتماعي راديو گفتگو در خصوص سوالي مبني بر اينکه آيا در تلگرام جاسوسي رخ مي دهد يا خير، گفت: اگر بحث جاسوسي در اين شبکه اجتماعي مطرح نباشد براي گردانندگان آن منافعي ندارد که بخواهند آن را به رايگان در اختيار ما قرار دهند.

وي با بيان اينکه کساني که از اين شبکه حمايت مي کنند بايد به مناظره با کارشناسان بنشينند و به سوالات متعددي پاسخ دهند، اعلام کرد: سوال اينجاست آيا مي توان ثابت کرد که تلگرام را بر روي گوشي هاي هوشمند نصب کرد و اطلاعات از کشور خارج نشود؟، آيا مي توان با فعاليت در اين شبکه ضد اجتماعي به منافع دشمن کمک نکرد؟، آيا مي توان تلگرام را نصب کرد و به تمام اطلاعات گوشي دسترسي نداشت؟، بعد از پاسخ به اين سوالات مي تواند عنوان کرد که مي شود استفاده مناسب از اين شبکه داشت يا خير.

مومن نسب تاکيد کرد: قبل از طرح بحث استفاده از اين شبکه بايد گفت نمي توان جلو بسياري از مشکلات اين نرم افزار را گرفت و همه مسئولان کشور مي دانند مضرات تلگرام بيش از منافع است و بر طبق توصيه قرآن کريم استفاده از وسيله و چيزي که مضرات آن بيش از منافع آن باشد استفاده از آن عاقلانه نيست.

وي همچنين در پاسخ به سوالي ديگر با موضوع اينکه چرا شبکه هاي اجتماعي داخلي کشور آنطور که بايد رشد نکرده اند و به اندازه يک مهمان ناخوانده همچون تلگرام در کشور معرفي نشده اند؟ اظهار داشت: به اعتقاد بنده قبل از اينکه شبکه فيسبوک در کشور ورود کند ايران داراي شبکه پارسي يار و کلوب بوده است و پيش از آنکه شبکه هاي اجتماعي ديگر نظير لاين، تلگرام، واتس آپ و ... در کشورمان رشد کنند ما داراي شبکه اي به نام مهاوره بوديم که بر روي گوشي هاي موبايل نصب مي شد و در سال 86 تا 87 در شوراي انفورماتيک به ثبت رسيد.

کارشناس فضاي مجازي تصريح کرد: اين امر نشان مي دهد که ايران در حوزه تکنولوژي از کشورهاي غربي عقب نيست و جوانان کشور تکنولوژي و خلاقيت را همسو با هم دارد و قوانيني هم براي حمايت از محصول داخلي وجود دارد.

مومن نسب وجود کاپيتولاسيون مجازي در کشور را عامل اصلي عدم رشد شبکه هاي اجتماعي داخلي عنوان کرد و گفت: نرم افزارهاي ايراني براي فعاليت خود بايد از 5 نهاد مجوز بگيرند، ماليات، عوارض و حق السهم پرداخت کنند، به ازاي هر کاربري که به شبکه هاي داخلي افزوده مي شود سازندگان آن بايد به وزارت ارتباطات پول پرداخت کنند و اگر قوانين کشور را نقض کنند بايد در دادگاه هاي مربوطه پاسخگو باشند و اين امر در حالي رخ مي دهد که شبکه هاي اجتماعي خارجي به  راحتي در کشور جولان مي دهند و نه تنها مجوزي براي فعاليت ندارند، حدود 500 ماده قانوني را در کشور نقض مي کنند و دولت بايد به ازاي هر عضوي که به اين شبکه هاي اضافه مي شود به سرور اصلي پول پرداخت کند.

وي در پايان سخنان خود گفت: اينگونه است که شبکه هاي اجتماعي داخلي آنطور که بايد رشد نمي کنند و به دليل همين کاپيتولاسيون، شرکت هاي ايراني بايد ورشکست شده و توليد کنندگان خارجي بايد به ثروتمندترين شرکت هاي جهان بدل شوند.

مخابره رمز در کشور جرم است

در ادامه اين برنامه عاطفه بيات کارشناس فضاي مجازي نيز در خصوص قوانين کشور در حوزه سايبر نيز اعلام کرد: بر طبق قوانين رايانه اي ايران مخابره رمز در کشور به شکلي که دستگاه هاي حاکميتي به آن دسترسي نداشته باشند جرم به شمار مي رود.

وي افزود: سازندگان و گردانندگان شبکه تلگرام مدعي هستند که براي مخابره اطلاعات از روش end to end استفاده مي شود يعني از مبدا تا مقصد اطلاعات کد گذاري شده و به سرور اصلي مخابره مي شود و اين امر در کشور ما به دليل اينکه دستگاه هاي امنيتي و حاکميتي به اطلاعات دسترسي ندارند جرم محسوب مي شود.

بيات اظهار داشت: سوالي مطرح است که اگر بيش از 80 درصد کابران شبکه تلگرام ايراني هستند چرا بايد سرور آن در خارج از کشور باشد و مسئولان قضايي و امنيتي کشور به اطلاعات کاربران ايراني دسترسي نداشته باشند؟ اين در حالي است که بارها پليس فتا اعلام کرده است که کاربران از اين شبکه به دليل سوء استفاده از اطلاعات استفاده نکنند.

اين کارشناس فضاي مجازي گفت: با وجود اينکه بارها از سرويس دهندگان تلگرام خواسته شده تا سرور اين شبکه را به داخل ايران منتقل کنند تا علاوه بر تامين امنيت کاربران در صورت بروز هرگونه جرم دستگاه هاي قضايي و امنيتي به سرعت پيگير موضوع باشند تا کنون عکس العملي در ديده نشده است.

وي با بيان اينکه 60 درصد پهناي باند کشور صرف تلگرام مي شود، گفت: در داخل کشور ظرفيت توليد نرم افزارها و شبکه هاي پيام رسان بومي را داريم که با قوت و همطراز با پيام رسان هاي خارجي به کاربران ارائه خدمت مي دهند اما بايد از سوي مسئولان حمايت شوند، در حال حاضر ما از پهناي باند بين المللي استفاده مي کنيم در حالي که استفاده از پهناي باند داخلي مي تواند سرعت و امنيت و ارزاني را به دنبال داشته باشد، سه مولفه اي که شاکله شبکه ملي اطلاعات است و 11 سال براي تحقق آن در انتظار هستيم.

بيات اظهار داشت: از سويي ديگر آنطور که بايد براي معرفي شبکه هاي داخلي تبليغات انجام نشده است و مردم از وجود اين پيام رسان ها مطلع نيستند و متاسفانه رسانه ها به خصوص صدا و سيما در اين حوزه نيز کوتاهي کرده است.

وي در بخشي ديگر به آسيب هاي تلگرام اشاره کرد و افزود: تنها کشور ما از فضاي مجازي آسيب نمي بيند و بسياري از کشورها در معرض اين آسيب هاي قرار دارند اما آنها پس از آسيب در اين حوزه قوانين سخت و سنگيني براي استفاده از فضاي مجازي وضع کردند و در کشور ما علي اينکه قوانين وجود دارد اجرايي نمي شود و گاه قوانين با پيشرفت اين تکنولوژي پيش نمي رود.

اينترنت يک فضاي کاملا امنيتي است

سيد عليرضا آل داوود نيز در ادامه اين برنامه به شبکه ملي اطلاعات اشاره و اعلام کرد: از اواخر سال 79 که طرح راه اندازي شبکه ملي اطلاعات مطرح شد و در سال 84 سند آن به تصويب رسيد تا کنون به نقطه خاصي از اجرا نرسيده است و ما بارها از مسئولان درخواست داشته ايم که اجازه دهند پژوهشگران، دانشجويان، فعالان، اساتيد و محققان از روند اجراي اين پژوه بازديد کنند اما متاسفانه پاسخي دريافت نکرده ايم.

وي اعلام کرد: شبکه ملي اطاعات بايد آنگونه باشند که پژوه هاي سايبري دشمن بر ما اثر نکند.

اين کارشناس و پژوهشگر فضاي مجازي به يکي از پژوه هاي سايبري دشمن عليه ايران اشاره کرد و اظهار داشت: نيتروزئوس عمليات سايبري توسط دشمن است به طوري که در صدد بودند به واسطه ارتباط از راه دور بتوانند زيرساخت هاي کشور را دچار مشکل کنند.

آل داوود همچنين تاکيد کرد: در ادامه بحث جاسوسي بايد گفت که مردم آگاه باشند اينترنت يک فضاي کاملا امنيتي است و نبايد تنها به چشم يک تکنولوژي به آن نگريست، طراحان شبکه هاي اجتماعي براي ذائقه سازي و ذائقه سنجي مردم در اين شبکه ها براي رسيدن به اهداف خود تلاش مي کنند.

وي با تاکيد بر اينکه بايد سواد مجازي مردم ارتقا پيدا کند، اظهار داشت: دولت بايد استراتژي امنيت ملي سايبري را راه اندازي کند تا بر اساس اين استراتژي نقش دستگاه ها و وزارت خانه ها براي ارتقا سواد مجازي مردم تعيين گردد.

اين کارشناس فضاي مجازي عنوان کرد: در حين انجام توافقات هسته اي دشمنان کشور ما پروژه برداشت پسته ايراني را زقم زدند، اين پژوه، طرح جاسوسي آنلاين براي جمع آوري اطلاعات مهم کشور بود و اين پروژه براي دشمنان به اندازه اي شيرين است که عنوان برداشت پسته را براي آن برگزيدند.

وي در پايان سخنان خود گفت: يکي از ضعف هاي کشور در حوزه فضاي مجاي تعدد مراکز تصميم گيري در اين حوزه مهم است و دشمنان نيز دقيقا از همين نقطه ضعف بر عليه ايران استفاده مي کنند.

استفاده از تلگرام با اقتصاد مقاومتي در تضاد است

محمدجواد مطهري شريف نيز از ديگر کارشناسان برنامه گفتگوي اجتماعي راديو گفتگو بود که در خصوص چرايي عدم استفاده تگرام از بعد اقتصادي گفت: از نگاه اقتصادي استفاده از شبکه هاي خارجي با اقتصاد مقاومتي که پايه اصلي آن اقتصاد دانش بنيان است همخواني ندارد.

وي اظهار داشت: حتي اگر به لحاظ امنيتي سرورهاي تلگرام نيز به داخل کشور منتقل شود استفاده از آن با مولفه هاي اقتصاد مقاومتي در تضاد است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html